måndag, december 08, 2014

Inköp: BP

Köpte in 50st BP aktier á 39,51kr. Dollarn är typ 7,5kr idag, total priset blev ca 15tkr. BP står nu på $38,87.

Igår tyckte jag att antingen olja aktier stod lite på kanten och kunde trilla över eller alla spekulanter har räknat klart framtidsprognoser redan och aktiepriset stabileras här än så länge. Just nu känns det som de har trillat över och imorgon kommer att bli nedgång igen.

Jag tycker att BP se mest prisvärd ut av alla stora oljabolag och jag är sugen efter utdelningen som är ca. 5,7%. BP har även mest risk tycker jag; Ryssland exponering och problem kvar efter den där läckagen i mexkanska gulfen. Men så länge de delar ut pengar kan jag sitta kvar.

Skulle olja raset fortsätter kan jag tänker mig att köpa fler aktier i branschen, men inte BP, utan sprida mina pengar bland de stora aktörer; Shell, Exxon, Chevron eller Statoil. Eller Bonheur, som har gått ner 48% sen jag köpte. Helt fel täjming alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar