onsdag, september 19, 2012

Fond Ökning

Aktier som jag tyckte var dyra en månad sen är bara ännu dyrare nu. Nu har jag börjat kasta in lite pengar i fonder nu eftersom jag vet inte vilken aktie jag ska köpa.

Fördelen med fonder är att man kan "leka" lite utan att det kosta courtage avgift! Förra veckan började jag kastar in hundralappar åt åtskiljliga fonder varje 2-3dagar för att göra lite "dollar cost averaging" :). 2 dagar för att det ta minst 2 dagar innan köpet genomförs men om man köpa igen dagen efter, köpet hänga med och genomförs med köpet man gjorde dagen innan. Hänger ni med? Dvs köpa man måndag och sen på tisdag, bägge två gå genom på onsdag.

Tror jag fortsätta så här då och då tills jag ser någonting mera intressant bland aktierna. Jag tror att jag ska satsa på den nya SEB Euroland Gratis fond, men det är så små belopp det blir lite kul med lite Ryssland och Biotech också. Euroland verkar ligger bra till.

Jag har redan Pimco och High Yield och är ganska nöjd med dem. Pimco har nästan aldrig gått ner, medan High Yield har bara dippat lite. Pimco är lite skum eftersom på den ena faktablad står det att avgiften är 1.4%, inträdesavgift 0, men på ett annat blad står det att teckningsavgift är 5%! Det står att det kan debiteras före eller efter investerings tillfället. Jag har köpt Pimco till 28 000kr pga rekommendation av min bankman utan att läst detta noggrant. Lite mer än retsamt kan man säga. Jag hoppast att jag ha missförstått någonting. Pimco har inte presterat bättre än High Yield, och är dyrare.

Man kan säga att nackdelarna med fonder är att man kan inte täjma någonting och man måste vara noga med deras kostnader.

Uppdatering: enligt kundtjänsten verkar det att den där 5% kostnaden finns inte när man handla hos dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar