måndag, september 17, 2012

Om mig och min plan


Jo..dags för mitt första inlägg! Den här bloggen tänker jag använda till att organisera upp mina planer om hur jag ska bli rik i framtiden! Planer blir mycket lättare att genomföra när de är nedskrivna.

Jag började på den här resan pga oro över av min framtid. Kändes lite som man trampa på samma ställe hela tiden, och det blir inte bättre som pensionär. Jag är ingen hög inkomstagare, slitar hårt och är glad att få ut runt 20tkr efter skatt varje månad.

Mitt första mål var att ha ett trygg sparbuffer för dåliga tider. Det nästa målet var att ha ett tillräckligt stort kapital så pengarna kan  jobba för mig. Resten blir att fortsätta tills jag bli pensionär. Då förväntar jag att ha några miljöner för att kunna bidra till att leva bra under min ålderdom. Nuvarande planen är att få ihop 100000kr till innan 2014. Då ska jag ha 350000kr i likvida medel.

Jag försökt att spara i fonder men blev rädd hela tiden och hoppade in och ut och pengarna bara bränn upp i tomma intet. Då tyckte jag att jag kanske borde läsa på lite först och så klart det första saken som jag läste var att man inte ska göra precis vad jag gjorde. Det hjälpte inte att det var typ 2008 och allting var bara i nedgång. Nu 2012 har jag sparat ihop en del pengar som har bara suttit på sparkontot.

I år upptäckte jag att det fanns andra hög ränta banker och nu sitter mina kontanter i GCC Capital med 3.05% ränta med insättningsgaranti, fria uttag utan hake, dolda avgifter eller förbindelser. Rekommendera starkt till alla!

Jag tycker nu att jag har redan klarat av mina första 2 mål. 50000 kr ligger i trygga räntesparkonton som kan användas i dåliga tider, 10000kr ligger i hög räntekonton och 15000kr i bankens sparkonto redo att användas till aktieköp. Nästan 90000kr ligger i aktier. Jag är lite orolig att alla mina aktieköp har skett bara under sommar. Om allting går åt helvete efteråt kan det bli mycket dyr!

Men jag känner mig tidspress att positionera mig i ett bra läge då börsen bruka gå upp efter sommaren. Än så länge har alltig gått enligt planera med vad jag tycker har varit bra aktie köp, men bara tiden kommer att avslöja om jag har gjort rätt.

Ni kan kolla på mitt aktieinnehav lägst upp till höger under rubriken "sidor".

Strategin blir nog att satsa i säkra aktier med bra utdelning. Det är tillräckligt svårt det där än att gå på något annat just nu.

Ni kanske har märkt att svenska inte är mitt första språk. Tycker jag är sämst med bisatserna. Men det här blir lite träning för mig.

2 kommentarer:

  1. Blir spännande att följa! Du har lyckats med att bygga upp en bra likviditet. Hur lång tid tog det för dig att skrapa ihop den summan+90'000 i aktier? Startade du från noll?

    Jag har min likvidreserv i SBAB som erbjöd 3% ränta. Nu sänkte de dock till 2,75% i samband med riksbankens sänkning av reporäntan. Får man fortfarande över 3% på andra ställen kanske jag borde byta bank för sparpengarna!

    SvaraRadera
  2. Ja, du borde byta bank, det finns nu en annan med 3.15% ränta. Det var bara några månader sedan som GCC låg bäst till med 3.25% ränta.

    Jag har inte ärvt någonting därför ja, jag startade från noll. Det största anledning till hur jag sparat ihop pengarna är att jag har tagit semester pengarna kontant i 3 år nu. Jag har tagit ett par stora semestrar men har använt mig av komp timmar.

    SvaraRadera