måndag, maj 13, 2013

Amorterat

Jag gjorde som Annika Falkengren och amorterat mitt bolån: 750kr av den stora och 370kr av det gamla topplånet. Varför så små belopp? För att jag tycker att det inte är lönt att amortera när räntan är så låg och också för att jag har OCD (tvångsbeteende) gällande siffror; jag tycker att de ska vara så runda som möjligt med så många nollor vid slutet som möjligt.

Många vill bli av med sitt bolån för att för känslan av att vara befriad. Jag har svårt att tänka i sådana banor eftersom jag tycker att finans ska styras av logik och inte känslor. Jag amorterar inte men mina pengar går ju till sparande och aktieköp. Den dagen räntan skjuter i höjden kan jag bara tömma konton och amortera, om det är mest logiskt vid den tiden.

Men vad är det som Fru Falkengren styrs av? Hon är väl en finans drottning. Vet hon någonting jag inte vet? Jag kan tänka mig ett scenario där räntan skjuter i höjden och samtidigt börsen rasar och då har jag inget kvar att amortera med. Men hur realistisk är det?

Åberopa starka finanskvinnor, SEB informerar mig att Ratos har delat upp sina innehav i grönt, gul och röd kategorier:

"I den röda problemkategorin återfinns, i likhet med tidigare, AH Industries, Diab och Jötul."

  "Utvecklingen går definitiv i rätt riktning för alla tre bolagen", säger vd Susanna Campbell vid dagens telefonkonferens. Hon tillägger att det är snarare orange än röd färg på dessa tre bolag i dag."
Orange? Trevlig med en VD med humor tycker jag. Ratos har gått ner med 1kr sen jag köpte den till 59kr. 59kr var faktiskt vad jag ville köpa det för, men blev ivrig när dagen innan jag inte kunde genomför köpte för att den steg i stället. Då började jag jagar aktien och ändrade till 60kr. Jag måste sluta göra detta; mycket farligt. Jag hoppas bara att den inte går för långt ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar