måndag, juni 10, 2013

Ratos Preferensaktier: Ja

Har tecknat för att köpa Ratos preferensaktier. Största anledning är kanske för att jag inte hitta något annat att köpa!

Läste lite omkring och de flesta verkar vara positivt inställd till dessa aktier, även om många bloggare verkar välja att avstå. Jag vet inte vad jag ska tycka om att många internationella investerare var intresserade. Det verkar bra, men samtidigt vet jag att de ibland bara köper och sälja direkt med några procent vinst medan vanliga småinvesterare står kvar med påsen i handen.

Det största problem med dessa aktier är att deras värde är beroende på ränteläget. Som ni vet, om räntan ökar, så minskas attraktionen av deras lovade utdelning. Men hela tiden har folk pratat om att räntan är så himla lågt nu och att man bör binda sina bolån och räntan kommer att skjuta upp som ett raket osv...och det har inte hänt. Så har gått snacket år efter år. Och räntan har bara gått ner. Men som gardering kommer utdelningen att öka med 20kr efter 2017.

Men det är preferensaktier med nästintill garanterad utdelning. Hur osäker kan de vara i aktievärlden jämfört med alla andra aktier? Kan inte vara värre än deras vanliga stamaktier som jag nyligen köpte till fel pris, eller hur? Jag tror att Susanna hade köpte Ratos vid cirka 57kr, då tror jag inte att hon ha övergivit stamaktien totalt. Kanske deras 3 kronors utdelning kvarstår.

Tja, jag hoppas att jag inte gör två fel med Ratos nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar