söndag, augusti 04, 2013

Portföljutveckling juli


Portföljen ligger på plus 17kkr och marknadsvärde på 211kkr.
Jag har även en fond, SEB High Yield och den ligger på nästan 28kkr (3kkr plus).
Därmed är 239kkr investerade och jag har 85kkr på sparkontot; 324kkr totalt.

Det var bara ett par månader sedan att portföljen låg på minus. Synd att jag inte hade lagt upp det, bara för att kunna jämföra med och lära sig hur börsen kan svänga.

Mitt mål för 2013 är att ha 300kkr investerade och 50kkr på banken. Jag tror att jag kommer upp till 350kkr totalt men inte vid den fördelningen med aktier/kontanter om inte börsen rasar så att aktierna bli prisvärda.

En konstig sak är Telia2 aktien. Som du ser här ligger aktien på minus eftersom jag hade köpt den vid ca 102kr. Men hos Avanza har inköps priset ändrats efter splitten till bara 75kr. Förklaring som jag fick av avanza var att värdet på aktierna delas upp med aktierna som "splittrades" och eftersom företaget köpte in dem igen är aktierna med värde av 75kr är dem som jag har kvar. Jag skulle ha föredraget att behålla mitt inköps pris för att allt annat är missvisande tycker jag. Men det är så de gör.

Sen har vi Ratos. Ligger på minus med B-aktierna, men förlusten täcks med bra marginal av Ratos Preferensaktierna. Tycker det är okej och preferensaktierna har visat sig vara ett bra köp.

En aning smärtsamt att SKF åkte upp. Jag trödde att jag skulle kunna köpa en gång till efter att jag sålde men den trillade aldrig riktigt ner. Meningen var bara att "flytta" den till Avanza konto genom en snygg försäljning/återköp :). Det var en trevlig aktie att ha tyckte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar