tisdag, mars 19, 2013

Apple vs IBM Historia


Många känner igen kampen mellan Microsoft och Apple, men någon som kommer ihåg denna historia?

En gång i tiden fanns dessa två sorters datorer. Jag spelade väldigt mycket på en Apple II butik där jag kunde betala per timme för att spela. Många timmar gick åt att spela Castle Wolfenstein med gröna gubbar. Jag så önskade en Apple II, men det var en Pc som jag köpte.

Efter Apple kom Pc:n, men viktigare än Pc:n var Pc klonerna. Andra företag kopierade IBM:s Pc och utvecklade egna Pc, döpt till "Pc compatible". Pc prisar rasade och spel utvecklades till denna stora marknad, även pirat spel. Apple var en "bättre" dator men förlorade kampen mot klonerna som så småningom blev kallad för wintel (Windows/Intel) datorer. IBM också förlorade kampen mot klonerna och deras Pc del såldes till kineserna (delvis pga. Apples revansch med Ipad).

Vad jag vill komma fram till är att belysa likheter mellan denna gamla kamp och Apple Vs Alla Andra idag. Jag ser Samsung och Android telefoner som IBM kloner. Eventuellt kommer alla smartphones blir som Pc:n där delarna är från samma fabrik i kina som sätts ihop i en grå låda med olika klistermärke och marknadsandelen kommer att gå till den som lyckas att sätta ihop de billigare än andra.

Normallt tycker jag inte att Apple eller inte något enskilt företag har en chans att behålla så stora marknadsandelar när det finns så många aktörer. Apples trumf kort är Timothy Cook som ska vara en logistik geni som gör att Apple har en väldig hög marginal för varje iphone de säljer. Om de var en japansk bil företag på 80-talet skulle de dumpa priserna och utrota konkurrenterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar