tisdag, november 20, 2012

Tips för att spara pengar: Ur Kyrkan och ändra CSN lån

Äntligen har jag gått ur Svenska Kyrkan!

Jag borde aldrig har varit med. Jag är egentligen Tysk och flyttade till Sverige som student. Strax efter jag hade flyttat hit kom det in i postlådan ett välkomst brev från Tyska Kyrkan! Vad tok organiserad detta land var tänkte jag, hur visste de jag var här?! Jag har bara varit i Kyrkan ytterst får gångar när någon släkt eller flickvän tvingat mig dit. Varje år ville jag dra mig ur men alltid missar att göra det innan november månad. Det var alltid så besvärligt tyckte jag och jag tjänade inte så stora summor ändå. Nu att jag är mer pengar medveten har jag äntligen gjort någonting åt saken att tagit mig ur.

CSN lån, också besvärlig tyckte jag. Jag fattar inte det här med annuitetslån och läste att för några var det bra, men kanske inte så bra för andra. Äntligen grävde jag mig ner och läste om skillnader mellan dessa två CSN lån jag hade och fattade vilka pengar jag betalade i onödan när räntan på mitt bolån är så myclet högre än CSN lån! Bättre att behålla CSN lån och amotera på bolånen! Men det är egentligen för sent. Jag har betalat av det mesta av den dyra CSN lånen, cirka 100 tkr och bara sparat kanske 5000kr i inbetalningar nästa år.

Fler tips att spara pengar? Kolla över min hemförsäkring. Behöver jag så hög försäkring? Jag äger ju bara skräp IKEA möbler och de dyra elektronik saker som platt TV och datorn är knappt värt någonting längre. Sen när jag läste avtalet såg jag att en del kanske finns hos min facklig grund försäkring redan. Måste gräver mig ner djupare i detta.

Vad om att vara med facket över huvudtaget. Eller med A-kassan! Aldrig fått en slant från A-kassan och jag tror att jag aldrig kommer att få det heller. Det blir svårare och svårare med deras krav. Hör skräck historia hur de kräver att folk söka till jobb i norrland och att om du inte gör det drar de in pengarna. Det känns trygg med facket och a-kassa men kanske det är en falsk trygghet.

Sen har jag två svagheter som jag spendera mycket pengar på. Rökning och triss lotter! Nu har vi även börjat med V75 och stryktips på jobbet. Jag kan ingenting om häster eller fotboll och tänkte jag hänger med andra som spelar. Men de verkar inte kunna någonting heller.

Vad mer hag jag gjort....jo, har gjort min tvätt denna månad och därmed sluppit betala för nya kalsonger som jag annars brukar göra. Ingen iphone 5 eller ipad mini...än...kanske till Jul....men det får räknas som sparade pengar i november i alla fall ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar