måndag, november 19, 2012

Det är bara att vinka adjö!

Inte till er, jag kommer fortsätta att blogga. Jag menar...adjö till aktierna som nu kommer säkert att rusa iväg innan jag hinner köpa.

Jag hade tänkte att köpa till förra veckan men jag hade flyttat mina pengar till GCC banken som har högre spar räntan.  Men det tar 1 dag att flytta tillbaks till SEB, sen en dag till för att flytta till Avanza säkert och nu är det kraftig uppgång igen. Jag har bestämt mig nu att inte gör som jag brukar göra och jagar aktierna på väg upp i rädslan att jag ska missa tåget. Nu är det bara att vänta för rätt pris igen.

Konstig nog vet jag detta och därför hade en del pengar redan hos SEB i beredskap att köpa aktier i fall det skulle bli köp läge. Jag gav upp att vänta på en sådan läge och flyttade pengarna till GCC. Allting blev bara fel alltså.

Vad hade jag tänkte att köpa? H&M på 215, Fortum 13.5 euro, och Ratos på 56kr. Nu flyttar jag mina pengar till Avanza spar konto då går det snabbare att flytta om det skulle behova, trots lägre ränta.





3 kommentarer:

  1. Har också flyttat över en del av mitt sparkapital till avanzas sparkonto just för att kunna göra affärer snabbt om möjligheten dyker upp.

    SvaraRadera
  2. Alla aktier du nämner har haft avslutspriser flera gånger under den prisnivån du skriver ovan den senaste veckan. Varför gick inte dina ordrar till avslut på de prisnivåerna du satt?

    Ett praktiskt alternativ för att köpen ska gå igenom utan att ha pengarna på aktiekontot är att ha en kredit knuten till aktiekontot och så gör du överföringen från ditt konto i banken med högräntekontot. Du förlorar maximalt alltså någon dags ränteutgift men du får alltid igenom köp till de nivåer du har satt upp då

    SvaraRadera
  3. Jag vet att dessa priser har nåtts men kunde inte göra någonting eftersom pengarna låg inte hos Avanza. Jag är medveten att det tar minst 2 dagar att flytta pengarna och jag tror att de komma aldrig att stanna på dessa priser. Och så klart gör dem det! Nu äntligen vill jag flytta över pengarna börjar det rusa iväg eftersom politikerna är så optimistiska i USA.

    Det är bara fel fel fel hela tiden :/. Det är inte första gången jag har fått lära mig denna lektion men denna gången ska jag verkligen gör som jag har lärt mig och hålla pengarna där hos Avanza.

    Den där med kredit var intressant, jag vet inte hur eller varför jag skulle få en sådan. Det är kanske också bra för att då kan jag köpa till exact belopp.

    Jag vet inte hur det funkar i Avanza, men hos SEB fick jag räknar ut i förväg vad det skulle kosta men det alltid blev ett "ungefär" summa och då blev det att ett par hundrar kronor över liggande i ISK konto som inte gick till köpet.

    SvaraRadera