onsdag, februari 13, 2013

Inköp Tele2

Köpte 75st Tele2 B aktier till priset av 103kr. Därmed har jag ökat mitt innehav till 175 aktier. Mitt tidigare köp var på drygt 104kr.

Motivering till köpet är att den ger en direktavkastning på nästan 7% (7.10kr) och därför tror jag inte att den kommer att gå ner mycket mer. Mitt tidigare köp har varit i min depå, och är därför en sälj kandidat vid det rätta tillfället och då är tanken att jag behålla mitt ISK innehav. Ett slags flytt alltså. Telekom aktier är också defensiva i sin natur och i att jag tror på en borsrekyl är det ett säkert köp. Tyvärr har inte min spekulation från förra veckan slagit genom, men det säkert händer nästa vecka....

FYI har två insiders också nyligen köpt till detta pris. Däremot har en tredje köpt en hel den förra månaden när priset var 117kr. Säger inte så mycket om Tele2 insiders kanske.

Den stora risken med Tele2 är den där 4G licensen som den inte har i Ryssland. Men jag tror att ingenting händer om den inte har den, som det är nu, men får Tele2 den, då rusar aktien iväg. De behöver säkert muta någon för att få den men jag tror inte att någon kommer att märka det.

Tele2 aktien är också lite konstig angående relationen mellan sin A och B aktier. Dessa aktier beter sig olika och A aktien idag står vid 125kr. Medan B aktien har hållet sig runt 103kr över en vecka, har A aktien stigit över 5%. Jämfört med en månad sen har B aktien gått ner 12,65% medan A aktien bara gått ner 2,95%. Därför kanske är det inte alltid bäst att köpa den billigaste aktien för tillfället. Om man vill ha en stabilare aktie, är det A aktien att föredra, i Tele2's fall.

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag tittar in här: Trevlig blogg, jag tror att ditt köp i Tele2 B Aktien är ett bra köp

    SvaraRadera
  2. Hej Erik!
    Detsamma om din blogg! Tack för att du kommit forbi och alltid skönt att få en bekräftelse av någon annan att man har gjort ett bra beslut :)

    SvaraRadera
  3. "De behöver säkert muta någon för att få den men jag tror inte att någon kommer att märka det."

    =)

    SvaraRadera