måndag, februari 04, 2013

Utveckling i PPM och Börsen


Under två veckors tid har jag successivt trappat ner aktie innehållet i mitt PPM konto och sålde i 3 omgångar. Förra veckan var aktierna nere till ca 55 % av innehavet och i fredags gick försäljning av nästan alla aktierna genom, när Avanza Zero stod vid 130,50kr.

Det tog en dag från när jag beställde ordern men det var bara idag som jag såg resultatet. Jag behöll 1 % av pengarna i dessa 4 aktiefonder som en "platshållare" och 96 % ligger nu i Carnegie Corporate Bond Fund.

Att trappa ner i flera omgångar är som att köpa i flera omgångar. Jag kanske skulle inte ha vågat göra allt på en och samma gång.

Nu är frågan om jag har tajmat rätt? Är rekylen idag kortvarig eller långvarig och kommer jag att tajma uppsvinget rätt?

Jag spekulerar att "smart money" har väntat på en börsras en mycket bra stund nu och att det krävs bara en liten triggar, som det här, att sätta igång raset. Under veckan kommer det att vara ett stort ras när "smart money" säljer av och "dumb money" kommer att fortsätta att sälja av tills början av nästa vecka.

Jag tror att många (bloggare) tänker liknande men det är sällan att jag läsa om att någon spekulera öppet. Jag sticker ut halsen och gör det idag för att jag inte vet bättre :).

Det som är jobbigt nu är att alla vet att börsens problem är bara tillfället och att 2013 har lovats att vara ett bra börs år. Eller?....

Jag har aldrig haft rätt när jag har spekulerat så här. Hoppas jag har det denna gången!

3 kommentarer:

  1. Lycka till! Alltid intressant att följa andras spekulationer. Som du skriver så är det faktiskt få som beskriver sin egen spekulation innan den slagit in =)

    SvaraRadera
  2. Tack Adepten!
    Jag har inget rykte att skydda, bara pengar att tjäna :D

    SvaraRadera
  3. Spekulatione: Jag tror att börsens får problem i vår, när alla kvartalsrapporter är klar det är nog det som gör att börsen går upp nu,,

    SvaraRadera