måndag, december 10, 2012

Fiscal Cliff

Slutet av denna månad blir vi nog räddad från att trilla över klippan. Jag tror att det är vad alla analytiker räknar med och det verkar vara sant. Det betyder att detta är inräknat i marknaden och det betyder att börsen komma att gå upp nu och rasa efter överenskommelsen är gjorde.

Republikanerna måste gå med skattehöjningar för att lagen för skattereduceringen är tidsbegränsad och träda ur kraft slutet av året. Det behovs ingen förhandling alltså. Då höjs skatten för alla men detta blir väldigt impopulär. Därför måste de förhandla så att just de "rika" ska betala, fast gränsen är väldigt högt, $250 000. Det är de i stort sätt överens om.

Varför de inte verkar komma någonstans nu är för att Republikanerna vägra att specificera vad som bör skäras ner. Republikanerna vill att Demokraterna göra det så för att skapa upprör bland sitt eget parti och då blir många demokrater utröstade. Om demokraterna kan tvinga republikanerna att föreslå först kan de då argumentera att de var "tvungen" till nedskärningar. Därför gör Obama och Boehmer flera hemliga möten nu för att se hur de ska dela på skulden.

Men allt som allt innebär detta skattehöjningar och nedskärningar som inte gillas av marknaden, därför kommer det att rasa efter nyårs.

Normalt brukar jag tror att börsen rusa efter politiskt överenskommelser men jag har haft fel hela tiden eftersom alla hade redan räknat in den förutom dumma mig.

Eftersom jag siar detta, vad kommer jag att göra? Ingenting.

Det kanske händer i februari, eller kanske snart. Jag räknar med att den bara dippa några procent och inget mer. Kanske förhandlingar drar ut på tiden som hänst sist. Jag ska bli som ett rådjur i strålkastare och gör ingenting. Men jag tror inte jag köper något mer tills dess i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar