torsdag, december 13, 2012

Ljudboksrecension: The Little Book of Big Dividends

Är du intresserade i Amerikanska aktier med bra utdelning ska du läsa (eller lyssna på) denna bok. Den verkligen listar aktie efter aktie så att du kan bli bekant med massor bra aktier, även internationella som t.ex. Astra Zeneca. Klicka på bilden ovan och så kommer du till Audible där du kan lyssna på den ett par minuter.

Boken ger praktiska tips om många sätt att investera långsiktigt, inklusive att investera genom DRIP. I USA kan man nämligen köpa aktier direkt av företaget utan courtage! Ibland kostar det en mindre summa, men det finns många utan avgift. Meningen med DRIP är att kunna återinvestera dina utdelningar genom att automatiskt köper aktierna med dem, till låg eller grattis courtage. Finns det sådant i Sverige, så kan någon gärna berätta för mig. Jag vet inte om Avanza erbjuda tillgång till sådana program hos Amerikanska företag. Hör du Avanza? Jag förväntar mig ett telefonsamtal imorgon om ni gör det :D.

Boken är en aning tekniskt i att den gå genom flera sorters nyckeltal men huvudpunkten är dess formel för att hitta bra utdelningsaktier. Formeln (finns en till) heter BSD, eller Big Safe Dividend och är en sammanställning av flera nyckeltal som ska peka till köpvärda aktier. Man behöver inte räkna så mycket eftersom det finns en webbsida som är en stock screener där du kan filtrera efter bra aktier.

Bra bok för att lära sig om utdelningsaktier, men den är ur en Amerikansk synvinkel.

2 kommentarer:

  1. Aktieinvest erbjuder återinvestering av utdelning helt courtage fritt. Det är ju dock ganska smalt utbud av Amerikanska aktier man kan köpa.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Fast nu när jag tänker på det tycker jag att det skulle vara mer intressant om jag hade varit yngre, eller till barn för att spara väldigt långsiktigt. Just nu är det roligare att kunna pricka mina aktie köp själv än att automatiskt spara.

    SvaraRadera