torsdag, december 06, 2012

Vad händer med Apple?

Apple fallit igen extremt till $538. Ett par dagar tidigare var det nere till $530, men kort innan dess var det $700! vad är det som pågår?

Jag tror helt enkelt att iphone 5 gav ingen knock out till konkurrenterna. Apple i stället måste nu hinna ikapp till sina konkurrenter, detta bevisas med ipad mini där apple nu följer trenden i stället än ledar.

Microsoft's Windows 8 har möjligheter med Surface och Nokia kan överleva med sin Lumia 920 telefoner. Marknaden är nu mycket mer komplicerat och även mindre konkurrenter som Amazon som är ingen renoldlad teknik företag kan släppa en tablet med egen OS. Kanske Nook nästa år kommer ut med en ipad dödare. Bara man har pengar kan man tillverka en tablet på beställning från någon fabrik i kina och sätta på eget klistermärket.

Vad är framtiden? Jag tror att alla aktörer överlever och att det finns plats på telefon och tablet marknaden för alla sorters produkter. Dessa produkter som konsumera information är egentligen ganska enkla och eftersom Apple visat hur man gör, kan alla andra göra det också. Jag tror på dödläge närmaste 2 åren.

Längre fram är det frågan om Apple kan visa hur man gör i andra områden. Kan Apple göra intrång i Microsofts eller Googles område? Cloud kommer att bli avgörande att knyta ihop alla produkter och göra det möjligt att ingripa på Microsofts business marknad och Googles service marknad. Excel och Word är egentligen komplicerade produkter som skulle kunna delas upp i små Cloud appar med låga licenskostnader. Apple har alltid sugit på spel marknaden, vilken kille spelar Angry Birds?! Hade Apple varit bättre på spel skulle inte PC marknaden dominerats av Wintel datorer alla dessa år.

Men ska man köpa eller inte? Financial Times säger att av 57 experter, bara 1 rekommendera "sälj".

Hade jag mera pengar jag tror att jag skulle köpa Apple aktier faktiskt...typ 1 eller 2 st....:D





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar