lördag, december 29, 2012

Portföljutveckling Dec 2012

6,92% ökning i år. Rättat till innehavet i Ratos till 80 från 77. Nöjd med resultatet men egentligen man vill att det ska vara sämre så att man kan köpa mera.

Tycker att det finns bra chans till köp i början av 2013 pga. budgetstupet som de kommer att trilla av nu. Obama behöver inte ha någon "deal" med republikanerna eftersom lagen om sänkte skatt träda ur kraft i alla fall. Det är bara att justera det senare och vågar republikanerna att rösta mot en skattsänkning i efterhand. Sen är det ingen fara med tuffa budget nedskärningar eftersom kongressen har lätt att lägga på fettet i efterhand också.

Mitt bästa köp 2012 visa sig vara SAS, med en uppgång på 38,45%. Vilken "krydda" den var! Samma sak med SKF och Boliden. Borde ha köpt mer :D.

Lite orolig om Fortum att den vill fortsätta söderut. Hade jag mera pengar skulle jag köpa den igen om den går under 14euro. Men det gäller flera aktier eftersom jag har mina aktier nu utspridda bland SEB och Avanza och mellan vanlig depå och ISK och skulle vilja sälja av lite för att köpa igen i rätt konto. Bara att jag vill sälja de högt och köpa något annat till lägre pris samtidigt.

Väldigt glad att mina största köp; bilia, tele2 och NCC var visat sig stabila.

Sen har jag mina fonder, med över 50tkr i high yield som jag måste kolla närmare på. Jag vet inte mycket av just mina obligationer ska påverkas av en potentiell bond bubbel. Kanske dags att sälja nu.

Vanlig sparbank ränta har också spottas ut, ca 900kr från bland annat ISK. Man får nämligen ränta på likvidamedel sittande i en ISK. GCC har sänkte räntan till 2,70% förresten.

Då var det var mitt första år som aktieinvesterare avklarat. Hoppas 13 ger tur :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar